DOPORUČUJEME

Boom XB-1: Éra nazvukového komerčního létání je na dosah

 


Vzpomínáte si ještě na nadzvukové dopravní letadlo Concorde, jehož komerční využití bylo pozastaveno v listopadu 2003? Na nebi jsme ho mohli vídat celých dvacet sedm let. Za tuto dobu došlo pouze k jediné smrtelné letecké nehodě, kdy se 25. července 2000 zřídil let Air France 4590 krátce po startu a všech 109 cestujících zahynulo. Na místo tohoto legendárního letadla se začíná tlačit nové, a ta letadlo XB-1, které také směřuje k překonání rychlosti zvuku. Aktuálně překročilo svůj rychlostní rekord. Co o tomto letadle všechno nevíte?

Éra nadzvukového létání 

Za rohem možná číhá nová, ekologičtější doba nadzvukové letecké dopravy. Její průkopník, letoun Concorde byl v komerčním provozu v letech 1976 až 2003. Bohužel nadzvukové cestování bylo stále dražší a o lety tímto letadlem zájem postupně klesal. Konec jeho éry udělala pak smrtelná letecká nehoda v roce 2000. Let Concordu byl hodně náročný na spalování fosilních paliv, což v dnešní době již neobstojí. Americká společnost Boom Supersonic (Boom Technology, Inc.) vyvíjí nový model nadzvukového letadla s označením Boom Overture, které by se znečišťování vzduchu mělo vyvarovat.

Letoun Boom Overture a XB-1

Boom Supersonic byla založena v roce 2014 v americkém Denveru a její centrálou je letiště Centennial, Dove Valley v Coloredu. Do svého programu si společnost dala vývoj dopravních letadel Overture dosahujících nadzvukovou rychlost, a to za pomoci motorů Symphony. Cestující a letecké společnosti volají po nadzvukových letech. Letadla typu Concorde prostě na trhu chybějí.

Letoun Boom Overture je doposud v rané fázi svého vývoje, nicméně jeho prototyp v třetinovém měřítku Boom XB-1 již podnikl pár zkušebních letů. V březnu 2024 společnost uskutečnila historicky první let svého nadzvukového prototypu XB-1 a v červnu téhož roku dokončila stavbu supertovárny Overture v Greensboro v Severní Karolíně.


Letoun Concorde, foto: Pixabay

Nejmodernější vybavení kokpitu pro piloty

Letová kabina letounu Overture je navržena tak, aby kombinovala nejmodernější technologie a funkce, které zvyšují bezpečnost. Zároveň umožňuje pilotům snadné ovládání letadla díky pokročilé automatizaci. Klíčové jsou zejména 17palcové dotykové obrazovky s vysokým rozlišením a pokročilý systém vidění s rozšířenou realitou pro vzlet a přistání. Tím se společnost vyhne nutnosti svěšené přední části letadla, jak tomu bylo u Concorde.

Bezpečně přistát budou piloti moci s pomocí zobrazení na primárním letovém displeji. K dispozici budou mít piloti také zařízení SkyLens II od společnosti Univerzal Avionics, které budou nosit na hlavě a které integruje více pohledů z kamery. Společně s klíčovými letovými daty bude poskytovat centralizovaný přehled všech podstatných informací.



Již sedmý pokusný let XB-1

Cílem pokusných letů letounu XB-1 je dosáhnout rychlosti zvuku Mach 1, což je okolo 1 234 kilometrů za hodinu. Dne 5. listopadu 2024 se uskutečnil v pořadí již sedmý zkušební let tohoto prototypu, při kterém se podařilo dosáhnout rychlosti Mach 0,82, což odpovídá 1 012 kilometru za hodinu. Zdá se tedy, že je vše na dobré cestě přiblížit se k letům, jež budou dvakrát rychlejší než v současnosti. Tento let pilotoval Tristan Brandenburg, absolvent školy zkušebních pilotů námořnictva USA. S letounem překonal výšku 7 014 metrů.

Zdroj: boomsupersonic.com, iflscience.com

Náhledové foto: Pixabay

Komentáře

OBLÍBENÉ ČLÁNKY

Odpočítávání Linkin Park přineslo překvapení: Emily Armstrong

Co je to grafická karta

PŘEČTĚTE SI, CO SE PÍŠE NA PARTNERSKÝCH WEBECH

Novinky na Zlínmag.cz

Novinky na Senior-ka.cz

Novinky na HistoriaMag.cz