Vzpomínáte si ještě na nadzvukové dopravní letadlo Concorde,
jehož komerční využití bylo pozastaveno v listopadu 2003? Na nebi jsme ho
mohli vídat celých dvacet sedm let. Za tuto dobu došlo pouze k jediné smrtelné
letecké nehodě, kdy se 25. července 2000 zřídil let Air France 4590 krátce po
startu a všech 109 cestujících zahynulo. Na místo tohoto legendárního letadla
se začíná tlačit nové, a ta letadlo XB-1, které také směřuje k překonání rychlosti
zvuku. Aktuálně překročilo svůj rychlostní rekord. Co o tomto letadle všechno
nevíte?
Éra nadzvukového létání
Za rohem možná číhá nová, ekologičtější doba nadzvukové
letecké dopravy. Její průkopník, letoun Concorde byl v komerčním provozu v letech
1976 až 2003. Bohužel nadzvukové cestování bylo stále dražší a o lety tímto
letadlem zájem postupně klesal. Konec jeho éry udělala pak smrtelná letecká
nehoda v roce 2000. Let Concordu byl hodně náročný na spalování fosilních
paliv, což v dnešní době již neobstojí. Americká společnost Boom
Supersonic (Boom Technology, Inc.) vyvíjí nový model nadzvukového letadla s označením
Boom Overture, které by se znečišťování vzduchu mělo vyvarovat.
Letoun Boom Overture a XB-1
Boom Supersonic byla založena v roce 2014 v americkém
Denveru a její centrálou je letiště Centennial, Dove Valley v Coloredu. Do
svého programu si společnost dala vývoj dopravních letadel Overture dosahujících
nadzvukovou rychlost, a to za pomoci motorů Symphony. Cestující a letecké
společnosti volají po nadzvukových letech. Letadla typu Concorde prostě na trhu
chybějí.
Letoun Boom Overture je doposud v rané fázi svého
vývoje, nicméně jeho prototyp v třetinovém měřítku Boom XB-1 již podnikl pár
zkušebních letů. V březnu 2024 společnost uskutečnila historicky první let
svého nadzvukového prototypu XB-1 a v červnu téhož roku dokončila stavbu
supertovárny Overture v Greensboro v Severní Karolíně.
Letoun Concorde, foto: Pixabay |
Nejmodernější vybavení kokpitu pro piloty
Letová kabina letounu Overture je navržena tak, aby
kombinovala nejmodernější technologie a funkce, které zvyšují bezpečnost.
Zároveň umožňuje pilotům snadné ovládání letadla díky pokročilé automatizaci.
Klíčové jsou zejména 17palcové dotykové obrazovky s vysokým rozlišením a
pokročilý systém vidění s rozšířenou realitou pro vzlet a přistání. Tím se
společnost vyhne nutnosti svěšené přední části letadla, jak tomu bylo u Concorde.
Bezpečně přistát budou piloti moci s pomocí zobrazení na
primárním letovém displeji. K dispozici budou mít piloti také zařízení
SkyLens II od společnosti Univerzal Avionics, které budou nosit na hlavě a
které integruje více pohledů z kamery. Společně s klíčovými letovými
daty bude poskytovat centralizovaný přehled všech podstatných informací.
Již sedmý pokusný let XB-1
Cílem pokusných letů letounu XB-1 je dosáhnout rychlosti
zvuku Mach 1, což je okolo 1 234 kilometrů za hodinu. Dne 5. listopadu
2024 se uskutečnil v pořadí již sedmý zkušební let tohoto prototypu, při
kterém se podařilo dosáhnout rychlosti Mach 0,82, což odpovídá 1 012 kilometru
za hodinu. Zdá se tedy, že je vše na dobré cestě přiblížit se k letům, jež
budou dvakrát rychlejší než v současnosti. Tento let pilotoval Tristan
Brandenburg, absolvent školy zkušebních pilotů námořnictva USA. S letounem
překonal výšku 7 014 metrů.
Zdroj: boomsupersonic.com, iflscience.com
Náhledové foto: Pixabay
Komentáře
Okomentovat